Producerad i Sverige och Finland

Därför bör du använda hyaluronsyra

Allt fler söker hudvårdsprodukter som innehåller hyaluronsyra – och det finns goda skäl till att denna ingrediens har blivit så populär. En lång rad vetenskapliga studier bekräftar de otroliga resultaten.

Men vad är egentligen hyaluronsyra? Varför är den så bra? Och hur använder man den på rätt sätt?

Den främsta anledningen till att hyaluronsyra fått så mycket uppmärksamhet är helt enkelt att den tillför otroliga mängder fukt. Hyaluronsyra är egentligen inte en syra, utan ett sockermolekyl som finns naturligt i kroppen och som ger huden fasthet och struktur. Den binder vatten och omvandlas till en geléliknande konsistens som fungerar både som smörjmedel och stötdämpare.

Och inte minst – den stimulerar huden att producera mer kollagen och elastin. Hyaluronsyra gör att huden ser fyllig och spänstig ut. Visste du att ungefär hälften av kroppens naturliga hyaluronsyra finns i din hud?

När vi blir äldre minskar nivåerna av hyaluronsyra i kroppen naturligt. Alla de fördelar som vår hud åtnjöt i 20-årsåldern kommer inte längre av sig själv – och huden blir torrare. Därför behöver vi tillföra hyaluronsyra utifrån.

Eftersom hyaluronsyra är ett naturligt ämne som kroppen själv producerar och känner igen, fungerar det också extra effektivt.

Hyaluronsyra är en av de mest effektiva, mest studerade och dokumenterade ingredienserna inom hudvård – och den hjälper huden på flera sätt:

1. Minskar torr hud

Oavsett vilken hudtyp du har finns det en sak huden aldrig får nog av – fukt. En genomfuktad hud är slätare, friskare och mer strålande. Och även om hyaluronsyra inte är en fuktkräm i sig, har den en otrolig förmåga att samla upp och binda fukt. Det är där hemligheten ligger.

Hyaluronsyra är som en fuktmagnet – den drar till sig vatten och håller kvar det – upp till 1000 gånger sin egen vikt!

Eftersom hyaluronsyramolekyler binder sig till fukt fungerar hudvårdsprodukter med hyaluronsyra ännu bättre när de appliceras i en fuktig miljö.

När du har rengjort huden, torka den försiktigt med en handduk så att huden fortfarande är lätt fuktig. Applicera sedan ett serum med hyaluronsyra och känn hur mjuk huden blir. Ett annat sätt att dra nytta av fuktbindande egenskaper är att applicera serumet direkt efter duschen.

Effekten på hudens fuktnivå har bekräftats i flera vetenskapliga studier¹²³. En klinisk studie³ från 2021 med 40 kvinnor i åldern 30–65 visade att sex veckors daglig användning av ett serum med hyaluronsyra ökade hudens fuktnivå med hela 63 %.

Studien lyfte särskilt fram att att öka hudens fuktnivå är det snabbaste sättet att uppnå en generell förbättring av hudens utseende i ansiktet.

2. Minskar fina linjer

Vår hud utsätts dagligen för yttre påfrestningar – som till exempel UV-strålning. Detta sliter på huden och tömmer gradvis kroppens förråd av hyaluronsyra, vilket bidrar till utvecklingen av rynkor och fina linjer.

Genom att tillföra hyaluronsyra i din hudvårdsrutin får huden ny spänst. Djupet på linjerna minskar och huden blir märkbart slätare.

Samma studie³ från 2021 visade att huden blev 64 % slätare, 60 % fylligare och att fina linjer minskade med 31 % – efter endast sex veckors daglig användning. Förklaringen? När vatteninnehållet i huden ökar, blir hudytan jämnare, och linjer samt rynkor reduceras.

En annan randomiserad, placebokontrollerad och dubbelblind klinisk studie⁴ på kvinnor med rynkor visade att 30 dagars användning av en gel med hyaluronsyra minskade rynkornas storlek med 26,3 % och djupet med 21,8 %.

Det är viktigt att komma ihåg att vissa märker skillnad direkt, medan det för andra kan ta flera veckors regelbunden användning innan resultaten syns. Det beror helt på hudens tillstånd och utgångspunkt. Men att inkludera hyaluronsyra i din hudvårdsrutin är inget att vänta med – ju förr, desto bättre.


3. Förbättrar elasticiteten

En återfuktad hud är en mer elastisk hud. När hyaluronsyra binder stora mängder fukt i hudens djupare lager, ger det mer fyllighet, spänst och flexibilitet. Huden får en bättre förmåga att återgå till sin form efter rörelse – som ett elastiskt band som dras ut och släpps tillbaka. Dessutom förbättras cirkulationen i återfuktad hud, vilket skapar bättre förutsättningar för hudcellerna att producera kollagen och elastin.

En 8 veckor lång studie⁵ på 33 kvinnor med en genomsnittsålder på 45 visade att hyaluronsyra förbättrade hudens fasthet och elasticitet med 55 % under studieperioden.

4. Stärker hudbarriären

Hudbarriären är det yttersta lagret av vår hud och fungerar som kroppens skyddssköld. Den bevarar fukten, skyddar mot bakterier, föroreningar och irriterande ämnen – och håller huden frisk.

När huden är väl återfuktad ligger hudcellerna tätare, vilket gör att små sprickor i hudbarriären snabbt kan repareras. Hudens naturliga fetter fungerar också bättre, vilket resulterar i en hud som tål mer och ser friskare ut.

Hyaluronsyra stärker hudbarriären genom att återfukta och stabilisera hudcellerna, stödja viktiga proteiner som binder samman hudlagren samt skydda mot irritation och inflammation.

En studie⁶ från 2024 visade att hyaluronsyra ökade nivåerna av två proteiner – AQP3 och filaggrin – som är avgörande för hudens fuktnivå och barriärfunktion.

Så får du extra effekt av hyaluronsyra

Här får du tre tips som ger extra effekt på huden:

1. Kombinera med antioxidanter

Vissa hudvårdsingredienser fungerar ännu bättre när de kombineras – och så är det med hyaluronsyra och antioxidanter.

Medan antioxidanter skyddar hudcellerna och hjälper till att jämna ut hudtonen, bidrar hyaluronsyra till att återfukta huden och minska rynkor.

En studie⁷ från 2024 visade att daglig användning av hudvårdsprodukter med en kombinasjon av hyaluronsyra och antioxidanter gav snabb och synlig förbättring av hudens fuktnivå, struktur och rynkor – med dokumenterad effekt både på ytan och i de djupare hudlagren.

Du kan naturligtvis använda hyaluronsyra och antioxidanter var för sig, men då är det viktigt att applicera dem i rätt ordning: först serum, sedan eventuella oljor och sist fuktkräm. Om ditt serum innehåller antioxidanter och din fuktkräm innehåller hyaluronsyra, ska du följa samma ordning. Om båda ingredienserna finns i serumform, applicera det med den lättaste konsistensen först.

Om du däremot använder ett serum som innehåller både antioxidanter och hyaluronsyra, slipper du tänka på ordningen. Nordic Firming Serum och Nordic Pro-Age Serum innehåller båda ingredienserna – och är ett utmärkt sätt att ge huden både fukt och näring i ett steg.

2. Applicera när huden är fuktig

Även om det kan vara frestande att applicera rikligt med hyaluronsyra, är det viktigt att komma ihåg att du får bäst resultat när du applicerar den på lätt fuktig hud.

Hyaluronsyra drar åt sig den fukt som finns tillgänglig – det vill säga den som är närmast. Om du applicerar hyaluronsyra på torr hud, kan den närmaste fuktkällan bli… din egen hud. Det innebär att hyaluronsyra i vissa fall kan dra ut fukt från huden i stället för att tillföra den. Detta undviker du genom att applicera produkten när huden fortfarande är fuktig⁸.

Ett bra tips: Använd en mild ansiktsrengöring, som Nordic Makeup Removal Balm, skölj av och applicera därefter ett hyaluronsyraserum medan huden fortfarande är fuktig. Då binder hyaluronsyramolekylerna vattnet och för in det i huden – i stället för att dra ut det.

3. Lås in fukten

Undvik att fukten avdunstar från huden – applicera en rik och vårdande ansiktskräm, som Nordic Recovery Cream, ovanpå serumet för att låsa in fukten.

En bra fuktighetskräm fungerar som ett skyddande lager mot yttre påfrestningar och förlänger effekten av hyaluronsyran.

Studier visar att de återfuktande egenskaperna förstärks när serum används tillsammans med fuktighetskräm⁹.

Det råder ingen tvekan om att hyaluronsyra är i en klass för sig bland hudvårdsingredienser. Den ger en slätare, friskare och mer elastisk hud. Oavsett om du vill stärka hudens grundläggande fuktbalans eller maximera effekten av resten av din hudvårdsrutin – hyaluronsyra är en ingrediens som verkligen levererar, både på kort och lång sikt.

Våra hudvårdsfavoriter med hyaluronsyra:

Nordic Firming Serum innehåller hyaluronsyra i kombination med extrakt från havet och den nordiska naturen. Denne unika blandning tillför stora mängder med antioxidanter, och bidrar till att fukten binds i huden över tid. Det ger en slätare hud med mer lyster – och reducerar synligheten av slapp hud, linjer och rynkor.

Nordic Pro-Age Serum är ett nattserum som innehåller hyaluronsyra med hela fyra olika molekylstorlekar – något som säkerställer fukt både på ytan och i djupare lager av huden. Fukten kombineras med fruktsyror och antioxidanter som stöder hudens naturliga reparationsprocess om natten.

Vessi Nordic Restoring Body Treatment är en kroppskräm med hyaluronsyra i kombination med bland annat hjortronextrakt som bidrar till att minska nedbrytningen av kollagen och elastin, så att huden upplevs fylligare och fastare.

Vessi Nordic Aqua Gel Mask är en ansiktsmask med hyaluronsyra och extrakt från blåbär som ger massor av fukt. Den reducerar synligheten av rynkor och linjer, samtidigt som den ger lyster och verkar lugnande på huden.

Nordic Under Eye Treatment är en uppstramande kräm med hyaluronsyra och antioxidant­rik havtornsolja som är speciellt anpassad till den tunna huden runt ögonen – full av ingredienser som minskar synligheten av linjer och rynkor.

Vessi Nordic Neck & Chest Refining Cream är en vårdande kräm med hyaluronsyra och havrekärnolja som är utvecklad för att tillföra mycket fukt till huden på hals och dekolletage. Den verkar dessutom uppstramande, utjämnande och bidrar till att minska rynkor, fläckar och linjer.

Källor:

1.Juncan AM, Moisă DG, Santini A, Morgovan C, Rus LL, Vonica-Țincu AL, Loghin F. Advantages of Hyaluronic Acid and Its Combination with Other Bioactive Ingredients in Cosmeceuticals. Molecules. 2021 Jul 22;26(15):4429. doi: 10.3390/molecules26154429. PMID: 34361586; PMCID: PMC8347214.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8347214/

2.Bravo B, Correia P, Gonçalves Junior JE, Sant’Anna B, Kerob D. Benefits of topical hyaluronic acid for skin quality and signs of skin aging: From literature review to clinical evidence. Dermatol Ther. 2022 Dec;35(12):e15903. doi: 10.1111/dth.15903. Epub 2022 Oct 21. PMID: 36200921; PMCID: PMC10078143.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10078143/

3.Draelos ZD, Diaz I, Namkoong J, Wu J, Boyd T. Efficacy Evaluation of a Topical Hyaluronic Acid Serum in Facial Photoaging. Dermatol Ther (Heidelb). 2021 Aug;11(4):1385-1394. doi: 10.1007/s13555-021-00566-0. Epub 2021 Jun 26. PMID: 34176098; PMCID: PMC8322246.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8322246/

4.Nobile V, Buonocore D, Michelotti A, Marzatico F. Anti-aging and filling efficacy of six types hyaluronic acid based dermo-cosmetic treatment: double blind, randomized clinical trial of efficacy and safety. J Cosmet Dermatol. 2014 Dec;13(4):277-87. doi: 10.1111/jocd.12120. PMID: 25399620; PMCID: PMC4371636.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25399620/

5.Jegasothy SM, Zabolotniaia V, Bielfeldt S. Efficacy of a New Topical Nano-hyaluronic Acid in Humans. J Clin Aesthet Dermatol. 2014 Mar;7(3):27-9. PMID: 24688623; PMCID: PMC3970829.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970829/

6.Shi, Hong-yu & Liu, Qiang & Du, Shuai & Zhang, Mei-xia & Li, Qu-quan & Yang, Zhen-bang & Lin, Pei. (2024). Hyaluronic acid combined with Centella asiatica extract improve skin barrier function and alleviate inflammatory damage via JAK/STAT3 signaling pathway. 10.21203/rs.3.rs-4266642/v1.

7. Lain E, Mariwalla K, Zeichner J, Kirchner F, Ruvolo E, Draelos ZD. Clinical Evaluation of Next-generation, Multi-weight Hyaluronic Acid Plus Antioxidant Complex-based Topical Formulations with Targeted Delivery to Enhance Skin Rejuvenation. J Clin Aesthet Dermatol. 2024 Apr;17(4):12-16. PMID: 38638188; PMCID: PMC11022840. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38638188/

8. Hudson Dermatology and Laser Surgery, 2024 May 7, How hyaluronic acid can be drying and irritating for some https://hudsondermlaser.com/2024/05/07/how-hyaluronic-acid-can-be-drying-and-irritating-for-some/

9. Werschler WP, Trookman NS, Rizer RL, Ho ET, Mehta R. Enhanced efficacy of a facial hydrating serum in subjects with normal or self-perceived dry skin. J Clin Aesthet Dermatol. 2011 Feb;4(2):51-5. PMID: 21386958; PMCID: PMC3050617. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3050617/

Nordisk hudpleie

Vi bryr oss om huden din, og vi bryr oss om naturen. Effektiv hudpleie med naturlige ingredienser fra den nordiske naturen.

Integritetspolicy

Behandling och säkerhet runt personuppgifter i More Leads AS

När du som kund är i kontakt med oss behandlar More Leads AS personuppgiter om dig. More Leads AS ansvarig för behandlingen av angivna personuppgifter och vi behöver information som namn, adress, e-post och telefonnummer för att kunna administrera kundförhållandet. Informationen kommer att lagras så länge du är kund hos oss. När skyldig att bevara delar av informationen även efter att kundförhållandet upphör, till exempel är vi skyldiga att bevara några kategorier av information i samband med redovisning. Nedan hittar du information om vilka personuppgifter som vi hämtar in, varför vi gör detta och dina rättigheter i samband med behandlig och säkerhet runt personuppgifter.

Behandligsansvarlig för personuppgifterna vi behandlar är More Leads AS och verkställande direktör. Kontaktinformation till More Leads AS är:

Adress: Sågverksgatan 15, 65221 Karlstad
E-post: kundservice@vessi.se
Telefon: 0738 554 814
Org.nr: SE502088245101

Kontakta gärna oss om du har frågor angående behandling av personuppgifter. Vi hämtar in och använder dina personuppgifter till olika ändamål beroende på vem du är och hur vi kommer i kontakt med dig. När du uppger dina personuppgifter vid beställning används dessa för att hantera din specifika begäran. Vi använder även informationen till att kommunicera med dig, samt att anpassa vår tjänst. Vi kan kontakta dig via telefon, elektronisk kommunikation och brev om du inte gett oss besked om att du inte önskar bli kontaktad. Efter avslutat kundförhållande kommer vi fortsätta att bevara namn, adress, e-postadress, telefonnummer och köphistorik för att kontakta dig via telefon, elektronisk kommunikation eller adresserad post med erbjudande och nyheter om våra produkter som vi tror kan vara av intresse för dig om inte du har reserverat dig för detta hos TM-NIX och DM-NIX eller att du har meddelat oss om att du inte önskar bli kontaktad. 

Varför samlar vi in personuppgifter och vilka personuppgifter hämtar vi

Vi hämtar in följande personuppgifter till dom olika ändamål uppsatt nedan:

Etablering av kundförhållande (beställning av produkter) och administration av kundförhållande. I detta sammanhanget behandlas kontaktinformation, eventuellt identitetsdokumentation, betalningsinformation som personnummer, telefonnummer, e-postadress, postadress och IP-adress för beställningen samt köpshistorik. Behandlingen inträffar på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav b behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig som kund.

Lagring/förvaring av korrespondens i kundförhållandet. I detta avseende behandlas personuppgifter som är nödvändiga i relation till den aktuella saken. Behandlingen innträffar då vi kan vara lagligt engagerad till förvaring av informationen., samt av hänsyn till säkerheten, se punkt 7.

I detta avseende behandlas kontaktinformation och betalingsinformation. Behandlingen uppstår på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav b behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig som kund.

Utskickad marknadsföring, nyhetsblad och annan relevant information om våran verksamhet. I detta avseende behandlas namn och e-postadress. Behandlingen innträffar på bakgrund av samtycke från den som mottar marknadsföringen enligt marknadsföringslagen § 19.

Information om potentiella kunder. I detta avseende behandlas kontaktinformation. Behandlingen innträffar på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav f. Vi tolkar det som at behandlingen är nödvändig för att kunna skydda kommersiella hänsyn i våran verksamhet.

Säkerhet. I detta avseende behandlas logg på server, avslöjande, eventuell korrespondans, förklaring och uppföljning av säkerhetshändelser. Behandlingen inträffar på bakgrund av GDPR artikel 6 (1) bokstav f. Vi tolkar det som att denna behandlingen är nödvänding för att skydda informationssäkerheten och förhindra oautoriserad utlämning av personuppgifter.

Bruk av informationskapslar (cookies) till statistik och nätsideutveckling. Vi mottar statistiker och data från Google Analytics och Facebook. Vi hänvisar till dessa företags användarvillkår för mer information. Vi mottager ej personuppgifter från dessa føretagen och förvarar eller behandlar ej dessa uppgifter.

Utlämning av personuppgifter till andra

Vi utlämnar eller överför inte dina personuppgifter till andra så vida det inte föreligger en rättslig bakgrund. Ett exempel på detta kan vara rättsligt åtagande som ålägger oss att utlämna informationen till offentliga organ.

More Leads AS använder sig av externa databehandlare för behandlig av personuppgifter. I liknande fall har vi tecknat avtal för att skydda informationssäkerheten i alla delar av behandlingen. Idag använder vi oss av följande databehandlare:

Direct House Arendal AS, Bjørumsvegen 15, 4820 Froland, Norge. Direct House sköter vår kundservice och administrerar transporter. Både utgående og ingående.

PS Finance Group, Box 8820, 402 71 Göteborg. PS Finance sköter vår fakturaadministration, krav och inkassotjänster.

All behandling av personuppgifter som vi inhämtar inträffar innanför EU/EØS- området.

Lagringstid

Vi lagrar dina personuppgifter hos oss så länge det är nödvändigt för det förmål uppgiftene är inhämtade för.

Det betyder till exempel att personuppgifter som vi behandlar på bakgrund av ditt samtycke raderas, dersom du drar tilbaka ditt samtycke. Pesonuppgifter som vi behandlar för att inngå ett avtal med dig raderas när avtalet är uppfyllt och alla plikter i avtalsförhållandet är uppfyllda. Personuppgifter som vi behandlar för att uppfylla en rättslig förpliktelse från myndigheter raderas när rättslig grund avgör det.

Dette gäller till exempel bokföring- och redovisningsregler.

I tabellen under finns en översikt över hur länge vi behandlar personuppgifter för de olika ändamål:

Ändamål

Lagringstid

Kunduppgifter

Så länge kundrelationen varar och upp till 10 år efter avslutat kundrelation.

Lagring/förvaring av särskilda Dokument relaterat till kundrelationen

Så länge kundrelationen varar.

Faktureringsinformation

Upp till 5 år efter utloppet av det redovisningsåret faktureringen gäller

Information om potentiella kunder

Upp till 6 månader

Säkerhetslogg

Upp till 1 år

Säkerhetskopior(backup)

Upp till 3 år

Dina rättigheter när vi behandlar personuppgifter om dig

Du har rätt till att kräva tillgång, rättning eller radering av personuppgifter vi behandlar om dig. Du har även rätt till av kräva begränsad behandling och med vissa villkår rikta invändningar mot behandlingen. Du kan läsa mer om dessa rättigheter på Datainspektionenes hemsidor datainspektionen.se

Ta kontakt med More Leads AS på e-post eller telefon vid bruk av rättigheter. Vi svarar på din förfrågan så fort som möjligt och senast innom 30 dagar. Vi vill be dig bekräfta din identitet eller att ge ytterligare information innan vi låter dig använda rättigheterna. Detta gör vi för att förhidra att andra utger sig för att vara dig och att det endast är du som får tillgång på personuppgifterna.

Du kan när som helst ta tilbaka ditt samtycke för behandlig av personuppgifter hos oss. Detta gör du enklast genom att avregistrera dig i medföljande schema i nyhetsbladet. Du kan även ta kontakt med oss via e-post eller telefon.

Klagomål

Skulle du mena att vår behandling av personuppgifter inte stämmer överens med det vi har beskrivit eller att vi på något vis bryter med sekretesslagen så kan du klaga till Datainspektionen. Hur du tar kontakt med Datainspektionen hittar du på deras hemsida.

Datainspektionen.se

Ändringar

Skulle det skje ändringar i våra rutiner/tjänster eller i förordningarna kring behandling av personuppgifter, vill detta kunna medföra förändringar i uppförd information. Dersom vi har dina personuppgifter registrerade vill du bli informerad om dessa ändringar. Uppdaterad information är alltid tillgänglig på våran hemsida.

Köpvillkor

Dessa köpvillkor gäller för avtal om leverans av produkter och tjänster, även kallade varor, till slutkunder i Sverige.

”Säljare” är: More Leads AS (Säljaren kallas nedan även ”vi”, ”oss”)
Org. nr.: SE502088245101
E-post: kundservice@vessi.se

Telefon: 0738 554 814

”Köpare” är den person som anges som köpare i beställningen.

Köparens namn framgår av orderbekräftelsen. I det följande benämns köparen även ”du”, ”du”, ”din” eller ”din”.

”Produkten” är varan som levereras.


Kontaktinformation kundtjänst

E-post: kundservice@vessi.se

Telefon: 0738 554 814

Mail: More Leads AS, Bjørumsvegen 15, 4820 Froland

Returadress: Vessi c/o More Leads AS, Sågverksgatan 15, 65221 Karlstad


Integritet

Du hittar vår integritetspolicy här. Denna accepteras och utgör en del av Villkoren och gäller vid avtal om leverans av produkter och tjänster, även kallade varor, till slutkunder i Sverige. Vessi säljer inte dina personuppgifter till tredje part, och vi utbyter eller vidarebefordrar inte heller sådan information. Vi kan skicka dig marknadskommunikation och nyheter angående Vessis produkter, tjänster, evenemang och andra erbjudanden. Du kan när som helst avregistrera dig, efter att du har gett ditt samtycke, genom att trycka på ”avregistrera” längst ner i våra nyhetsbrev eller genom att kontakta vår kundtjänst.


Avtalsslut, godkännande och ändring av avtalsvillkoren

Avtalet är bindande för båda parter när beställningen mottagits av Säljaren. När beställningen har mottagits skickar Säljaren en orderbekräftelse till Köparen per e-post inom rimlig tid, som visar beställd(a) Produkt(er) och priser. Köparen måste kontrollera orderbekräftelsen och omedelbart meddela Säljaren om orderbekräftelsen inte stämmer överens med ordern.

Avtalet innebär att du accepterar uppdaterade/ändrade avtalsvillkor. Nya avtalsvillkor kommer att meddelas på Säljarens hemsida och/eller bifogas din nästa leverans.


Vår kundtjänst finns där för dig

Vår kundtjänst hjälper dig gärna via mail och telefon varje vardag kl 08.00-16.00, du når dem på kundservice@vessi.se. Vår trevliga kundtjänst står redo att hjälpa dig på bästa möjliga sätt, så att du blir nöjd.


Upprättande av avtalet

Du måste vara 18 år gammal för att kunna handla hos oss. Du kan inte göra beställningar om du är under 18 år. Om du är under 18 år så måste en förmyndare beställa å dina vägnar.

Avtalet anses vara bindande för bägge parter när Köparen har skickat sin beställning till säljaren.

När vi mottar din första beställning så kommer vi skicka en orderbekräftelse till dig, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Spara bekräftelsen tills dess du har tagit emot varan.

Provpaketet är ett introduktionserbjudande som inte får utnyttjas på ett otillåtet sätt, eftersom det är tänkt som ett erbjudande till nya kunder.


Betalning

Säljaren kan kräva betalning för varan från den tidpunkt då den skickades från Säljaren till Köparen.

Köparen betalar för produkterna via faktura, som utfärdas vid varans försändelse. Betalningsfristen framgår på fakturan och är 21 dagar från fakturadatum.


Prenumerationsvillkor

Vid beställningen ingår Köparen ett avtal om abonnemanget för önskad produkt, till det pris och de leveransintervall som angivits vid beställningen. Köparen kan pausa, ändra och säga upp avtalet via Selgers kundservice. 

Det finns inga köpskyldigheter kopplade till prenumerationen.


Leverans

Leveransen äger rum när Köparen, eller dennes representant, mottar varan.

Vi skickar våra försändelser med Bring.Du får en orderbekräftelse via e-post och en kopia av fakturan kommer att skickas med din beställning.

Om leveransdatumet inte framgår av beställningsbekräftelsen så ska Säljaren leverera varan till Köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter kundens beställning. Varan ska levereras till den adress som Köparen angav vid beställningen. Om More Leads AS inte kan leverera Produkterna och detta beror på ett misstag gjort av köparen (t.ex. köparen har angett fel adress) kan More Leads AS, men är inte skyldig att, ordna omleverans av Produkterna.


Retur av prenumerationsvaror

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. 

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den första försändelsen i fysisk besittning. Vill du utöva ångerrätten ska du till Säljaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Säljarens kontaktuppgifter finner du i punkten ovan. En ångerblankett skickas digitalt via e-post i samband med orderbekräftelsen. Ångerblankett kan också laddas ner direkt från Konsumentverkets hemsida: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2021-konsumentverket.pdf

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Ångerfristen gäller endast oöppnade produkter. Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.


Outlöst paket/passiv åtgärd

Om du inte hämtar ut beställningen och i övrigt är helt passiv kommer detta inte att ge oss någon indikation på varför paketet inte har hämtats ut. Du har då inte uppfyllt de krav som ställs på dig enligt 11 § och 13 § i ångerrättslagen och förlorar därmed rätten att frånträda avtalet. 

Om du i förväg meddelar oss att du utnyttjar ångerrätten inom tidsfristen, och du ber Posten att returnera varan, betalar du själv returkostnaden.

Om du vill få en retursedel som du kan använda, vänligen kontakta vår kundtjänst så skickar vi en retursedel.När vi får returen krediterar vi varorna.


Priser

Våra priser är angivna i svenska kronor och inkluderar moms. Priset på produkten kan variera beroende på försäljningskanal, distribution och specialerbjudanden. Priserna gäller tills de ändras.


Porto och expeditionsavgifter

Porto och expeditionsavgifter tillkommer på varje försändelse enligt gällande priser, om inte annat avtalats. Vi erbjuder fri frakt.


Ånger- och returrätt

Du är skyddad av ångerrättslagen och har 14 dagars ovillkorlig ångerrätt från den dag du får varan på din första försändelse. Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra köpet av en oöppnad produkt och returnera varan. För att ångerrätten ska kunna utnyttjas måste produkten returneras till oss i samma mängd och skick som du fick den. Om varans värde har minskats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, måste du täcka denna värdeförlust. Vi krediterar det du betalat för varan, minus frakt, när den når oss. Kontakta kundtjänst på mail: kundservice@vessi.se om du vill utnyttja ångerrätten.

14 dagars öppet köp. Reavaror kan inte returneras.

Förpackningen ska vara oöppnad och produkten oanvänd. Av hygieniska skäl kan vi kan inte acceptera produkter som har provats.

Skicka tillbaka till oss tillsammans med ångerrättsblankett eller ett brev.

Paketet skickas till: More Leads AS, Sågverksgatan 15, 65221 Karlstad.

Vid hävning av köpet och utnyttjande av ångerfristen återbetalar vi beställningssumman, minus frakt, inom 14 dagar från det att reklamationen mottagits till oss.


Reklamation

Full reklamationsrätt beviljas enligt gällande lagar för alla defekter i produkten. Köparen ska under alla omständigheter göra reklamation inom skälig tid efter att felet upptäckts. Vid reklamationer, fel och defekter täcks eventuella fraktkostnader. Om du vill utnyttja reklamationsrätten eller har frågor om reklamationer ska du kontakta kundtjänst.


Klagomål

Om du vill klaga på ditt köp, kontakta kundtjänst. Om vi inte hittar en lösning kan du skicka ett klagomål till Konsumentrådet, Skippergata 8-10, 0152 Oslo. Du kan också använda EU-kommissionens klagomålsportal online, även om detta mest är relevant om du är en konsument som bor utanför Norge.


Kundens ansvar för rätt adress

Det är kundens eget ansvar att skriva rätt adress. Kunden ska kontrollera om adressen är korrekt vid utcheckning och betalning. Tyvärr går det inte att ändra adress efter att beställningen är gjord då beställningarna packas tidigt nästa arbetsdag från vårt lager.

Det är mycket viktigt att postnummer och gatunummer stämmer överens, då Posten är mycket noga med att dessa ska vara korrekta. Vi frånsäger oss ansvaret om kunden inte har uppgett korrekt adress och väntar då på eventuell retur från Posten innan vi skickar ut paketet igen. Kunden måste betala porto för en ny försändelse. Kunden kan välja att ångra köpet, men porto dras då av från ordersumman innan återbetalning.


Förbehåll och ansvarsbegränsningar

More Leads AS förbehåller sig rätten att stoppa verksamheten, felaktiga priser eller leveransproblem på grund av omständigheter utanför More Leads AS kontroll.

More Leads AS reserverar sig vidare för tryckfel, prisfel, mervärde och andra skatteförändringar. Eventuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker (som anges i samband med den enskilda kampanjen).

Vi ansvarar inte för felaktig användning av produkter. Följ den rekommenderade användningen på förpackningen.


Ändring av villkor

Villkoren kan ändras på grund av särskilda behov och/eller offentliga ändringar eller beställningar som påverkar dessa villkor. Om villkoren ändras kommer du att meddelas om detta. Sådant meddelande ges upp till 2 månader innan ändringarna träder i kraft. Om du utifrån de ändrade villkoren vill säga upp avtalet står du fritt att göra det. Om avtalet mellan parterna inte sägs upp innebär det att du accepterar de uppdaterade avtalsvillkoren. Nya villkor kommer att meddelas på vår hemsida i kombination med att de nya villkoren skickas ut.